Innovate with you customer

Design Thinking

Deze werkwijze heeft een focus op klantgericht denken en ontwikkelen. Design thinking begint met ‘Integrative thinking’. Oftewel het probleem integraal bekijken, verschillende perspectieven bij elkaar brengen om tot nieuwe oplossingen te komen.

In elke stap komen wenselijkheid en technische en maatschappelijke en economische haalbaarheid aan de orde en worden zichtbaar aan de hand van een “prototype”. Dat prototype ontwikkeld zich in de iteraties van een schets of een bedrijfsmodel canvas tot een proof-of-concept. De aanpak leidt tot een oplossing die aan alle drie de eigenschappen voldoet, maar is niet gericht op de beste oplossing.

Principes van Design Thinking

Mensgericht werken

Voor de beste innovatie start je echter altijd met wat mensen nodig hebben, of nodig kunnen hebben. Wat maakt het leven gemakkelijker of plezieriger? Wat maakt technologie nuttig en bruikbaar?

Test je aannames

Bij ontwikkelingen ontkom je er niet aan, aannames. Het maken van aannames is geen probleem, maar ga zo snel mogelijk naar buiten en test of je aannames correct zijn. Zo kom je erachter of je aannames aangescherpt moeten worden of dat je terug moet naar de tekentafel.

Build to think

Bij Design thinking wordt het proces omgedraaid, in plaats van na te denken wat er gebouwd moet worden, helpt bouwen bij het nadenken. Voordeel van deze strategie? Je komt dingen tegen die je helemaal niet had kunnen bedenken, of waar je anders nooit achter was gekomen.

Prototyping

Prototypes versnellen het proces van innovatie. Je kunt ze namelijk voorleggen aan je gebruikers. Alleen wanneer we onze ideeën de wereld in helpen, krijgen inzicht in wat de sterke en zwakke punten van het idee zijn. En hoe sneller we dit doen, hoe eerder onze ideeën evolueren tot goede oplossingen.

Iteratief werken

Design thinking is een iteratief proces. Een idee slaagt zelden tot nooit in één iteratie. Het is hard werken, maar itereer net zolang tot je bewijs hebt dat je echt een succesvolle innovatie hebt ontwikkeld.

Falen

Accepteer en durf te falen. Niet elk idee zal een succes worden. Maar van elk idee kun je wel leren. In design thinking is het streven dan ook niet om niet te falen, maar om snel te leren. houd experimenten klein, test vaak, faal klein en vaak, dit zorgt dat je veel inzichten krijgt.

Nooit klaar

Je bent nooit klaar. De wereld blijft veranderen. Blijf om je heen kijken en blijf op de hoogte van veranderingen in je context, de klantvraag, uitdagingen van je klant en daarmee je probleemdefinitie, je ideeën, prototypes en de manier van testen. Grijp de kansen die dit met zich meebrengt, blijf itereren en beweeg mee.