Porter's Vijf Krachten
Tips voor gebruik
Je kunt het canvas met Porters Vijfkrachtenmodel zelf invullen, maar het is effectiever als je dit doet met een groep, zoals collega's of experts in je domein.
Print de template van Porters Vijfkrachtenmodel groot uit om te gebruiken in een brainstorm. Gebruik Post-its om iets in de template te zetten, zo kun je er gemakkelijk iets bij zetten of iets verplaatsen indien nodig.
Download het voorbeeld van Nike en laat je inspireren door een praktisch toepassing van Porters Vijfkrachtenmodel.
Gebruik van de tool
Schrijf voor elk van de vijf volgende krachten op of deze voor jouw bedrijf hoog, midden of laag zijn:
Rivaliteit van de bestaande competitie
Schrijf de namen en de omvang op van je bestaande concurrenten. Schat in hoe zwaar de concurrentie is en of er verschillen in het aanbod van de producten en/of diensten zijn.
- Als je veel concurrenten met een vergelijkbare dienst of product hebt, heb je weinig macht in de markt. Leveranciers en kopers kunnen gemakkelijk ergens anders heen.
- Als niemand anders jouw product of dienst aanbiedt, heb je veel macht omdat leveranciers en klanten nergens anders heen kunnen.
Dreiging van vervanging
Vervangende producten of diensten bieden een alternatief voor jouw aanbod. Schrijf op voor welke producten en diensten die je aanbiedt er een vergelijkbaar alternatief bestaat.
- Als er veel vervangende aanbiedingen zijn, is het gemakkelijk voor klanten om een alternatieve oplossing te kiezen en is de macht van je bedrijf laag.
- Als er geen alternatief is voor je product dan heeft je bedrijf veel macht omdat klanten geen alternatief kunnen afnemen.
De dreiging van nieuwe aanbieders
Nieuwe aanbieders zijn nieuwe bedrijven die eenzelfde of een vergelijkbaar product of dienst verkopen als jouw bedrijf. Je macht wordt beïnvloed door de mogelijkheid van anderen om toe te treden tot de markt waarin jij actief bent. Nieuwe competitie kan gemakkelijk deelnemen aan de markt wanneer de toegangskosten laag zijn, er weinig schaalvoordelen zijn, weinig kennis nodig is en weinig bescherming van cruciale technologie aanwezig is.
Schrijf op welke drempels nieuwe aanbieders hebben om deel te nemen in de markt waarin jij je begeeft.
- Als er geen tot weinig drempels zijn, is het gemakkelijk om een nieuw bedrijf in jouw markt op te zetten.
- Als de toegangsdrempels veel en hoog zijn is het gemakkelijker voor je om je positie in de markt te behouden en hiervan te profiteren.
Onderhandelingsmacht van je leveranciers
Grote macht van je leveranciers tijdens onderhandelingen, heeft een hogere prijs voor grondstoffen tot gevolg. De onderhandelingspositie van een leverancier wordt bepaald door het aantal leveranciers in de markt.
- Als er veel leveranciers in de markt zijn, heeft een leverancier een slechte onderhandelingspositie en dus weinig invloed. Jij kunt makkelijk ergens anders je product gaan kopen.
- Als er juist weinig leveranciers zijn, heeft een leverancier veel macht in onderhandelingen. Wat mogelijk de prijs opdrijft.
Schrijf op van welke leveranciers je afhankelijk bent en hoeveel leveranciers hetzelfde zouden kunnen bieden. Schrijf ook op hoe gemakkelijk het is om te wisselen van leverancier.
Onderhandelingsmacht van je kopers
De onderhandelingspositie van een koper wordt bepaald door het aantal kopers in de markt.
- Als er veel kopers zijn heeft de koper weinig macht en kan deze de marktprijs niet beïnvloeden.
- Als er weinig afnemers zijn van je product of dienst, dan heeft iedere klant juist meer macht tijdens onderhandelingen. Een grote macht van kopers betekent dat het gemakkelijk is voor de koper van je product of dienst om de prijs omlaag te krijgen.Je bedrijf is immers afhankelijk van deze kopers.
Schrijf op hoeveel kopers er in jouw markt zijn en in welke mate je afhankelijk bent van deze kopers en in welke mate deze kopers afhankelijk zijn van jou.