Partnerwaarde-matrix
Tips voor gebruik
Je kunt de Partnerwaarde-matrix zelf invullen of in een groep om de discussie op gang te brengen. Ga met (potentiele) partners in gesprek om een beter beeld te krijgen van je positie en je partners.
Download de Partnerwaarde-matrix om je partners te waarderen. Je zou het template uit kunnen printen op een groot vel papier om te gebruiken tijdens een brainstorm. Doe inspiratie op door het Partnerwaarde-matrix voorbeeld van Tinnitracks te downloaden.
Gebruik van de tool
Voor een duurzame samenwerking is het belangrijk dat elke partner voordelen uit de samenwerking haalt. De vorm van de samenwerking en afspraken tussen jou en je partners hangt af van de gemeenschappelijke voordelen. Het is belangrijk om te weten wat een partner bijdraagt aan jouw bedrijf en omgekeerd wat jij bijdraagt aan het bedrijf van een partner. Deze kennis zal je helpen om de juiste afspraken met je partners te maken.
Volg de drie stappen hieronder om de Partnerwaarde-matrix in te vullen:
Stap 1: selecteer de belangrijkste partners
In de eerste stap schrijft je de namen van belangrijke (potentiële) partners in de eerste column van de Partnerwaarde-matrix. Om te bepalen wie je belangrijkste partners zijn en welke partners de meeste invloed hebben op je bedrijf kun je de Partner-radar invullen.
Stap 2: wat je partners inbrengen
Na het opschrijven van de belangrijkste partners bedenk wat ze bijdragen aan jouw bedrijf. Zijn deze partners investeerders en leggen zij geld in? Leveren zij bepaalde middelen of verkoopkanalen die je nodig hebt maar niet zelf bezit? Middelen kunnen bijvoorbeeld materiële input zijn, maar ook specialistische kennis, complementaire producten en diensten, IPR, etc. Een partner kan ook zijn kanalen ter beschikking stellen voor verkoop van je producten of diensten. Schrijf op welke partners wat aan je bedrijf leveren in de juiste column in de Partnerwaarde-matrix.
Stap 3: wat heeft je partner eraan?
Tot slot, bedenk wat je partners aan de samenwerking overhouden. Wat is jouw bijdrage aan je partners? Dit zou geld kunnen zijn om te investeren in je partner's product of dienst, middelen of verkoopkanalen. Middel die je bijdraagt zouden materialen of machines kunnen zijn, maar ook iets ontastbaars zoals een merknaam, kennis of een gemeenschappelijk innovatieproject. Schrijf op welke voordelen jij aan jouw partners levert in de juiste column van de Partnerwaarde-matrix.